Opbouw BoksTraining

"One step at a time. One punch at a time. One round at a time."

Zonder de juiste techniek kun je niet verantwoord en goed boksen. We besteden daarom elke training veel aandacht aan bokstechnische vaardigheden, inzicht en tactiek. We trainen hierbij volgens de richtlijnen en trainingsmethoden van de Nederlandse Boksbond (NBB).

Een training duurt zo'n anderhalf uur en is als volgt opgebouwd:

Warming up (+/- 20-25 minuten)

  • Algemene w-up / circulair (lichaam opwarmen en activeren)
  • Specifieke w-up (op het boksen gerichte oefeningen)
  • Reactieve w-up (activeren alertheid en reactiesnelheid)

Leskern (+/- 50-60 min)

Elke les/training heeft 1 of meerdere leskernen die gericht zijn op het leerdoel van de les. De lesstof wordt telkens aangepast op het doel van de les of training. Bijvoorbeeld:

  • Aanleren/verbeteren van stoten of combinaties
  • Aanleren/verbeteren van verdedigingsvormen
  • Verdedigingsvormen met reactiestoten en/of verplaatsen
  • Aanval en aanval overnemen
  • Specifieke conditietraining (HIIT) via boksgerelateerde oefeningen

Cooling down (+/- 5-10 min)

  • Herstellen en lesafsluiting

Spelboksen en sparren

Een regelmatig terugkerend onderdeel van de leskern is spelboksen. Hierbij bootsen we wedstrijdsituaties na waarbij het belangrijkste doel is om van elkaar te leren. Dat doen we met alleen stoten naar het lichaam of met stoten naar het lichaam en hoofd. Je kunt altijd zelf aangeven of je dit wel of niet wilt. Want niet iedereen wil zo ver gaan. Spelboksen is een veilige manier om met lage impact stoten te leren boksen.

Degene die ervaren genoeg zijn en dat zelf willen, kunnen ook sparren. Sparren is wedstrijdgericht waarbij alle stoten met een hogere intensiteit en impact zijn toegestaan. Hierbij is eigen hoofdbescherming (bokskap) verplicht.


Padstraining

Techniek, conditie en reactievermogen

Padstraining is een van de meest actieve manieren om je boksskills te trainen en bestaat uit series stoottechnieken en combinaties op de pads. Padstraining wordt normaliter vooral gebruikt als wedstrijdvoorbereiding, maar is ook heel geschikt en effectief om andere trainingsdoelen te bereiken.

Het is een uitdagende en effectieve manier om in beweging aan je bokstechnieken, explosiviteit, conditie, kracht, coördinatie en vooral het reactievermogen te werken. Het is een uitstekend aanvullend onderdeel van onze trainingen. Het streven is om 1 x per maand een leskern met de pads te trainen.


Uitwisseling/ centrale clubtraining

Een aantal keren per jaar hebben we een trainingsuitwisseling met een andere boksvereniging of nemen we met meerdere boksverenigingen samen deel aan een centrale training. In principe kan elke bokser van Boksclub Deurne aan een uitwisseling deelnemen.

Centrale trainingen zijn vooral wedstrijdgericht en alleen geschikt voor leden met ervaring met sparren. De trainer bepaalt of je daar klaar voor bent.


Meer info of een proefles?

Let op! Wanneer je ons mailt kan onze reactie in je spambox binnen komen. Check deze dus op reacties!